Nog een dag Yosemite - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Jan en Katja Vledder - WaarBenJij.nu Nog een dag Yosemite - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Jan en Katja Vledder - WaarBenJij.nu

Nog een dag Yosemite

Blijf op de hoogte en volg Jan en Katja

30 Juni 2014 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Vanmorgen is Jan er weer vroeg bij. Hij heeft de route voor vandaag klaar. We gaan watervallen kijken. Stil hoopt hij erop een beer te zien. De natuur is weer prachtig. Helaas ook wat verbrande stukken ertussen. Later horen we dat ze daar hier niet altijd erg rouwig om zijn. Als we het park inrijden zien we dat de weg naar de Sequoia's opnieuw dicht is. Jammer want die staan we op ons programma. Dus op naar de watervallen. Omdat we ruim een maand later zijn dan gepland zijn ze niet zo imposant maar nog altijd schitterend. Tijdens het voorjaar komt het water hier met zoveel kracht naar beneden dat bomen van bijna 100 meter hoog afbreken als lucifershoutjes en meegesleurd worden. In het basiskamp trakteer ik mezelf op een Camelbag. Die wil ik al twee jaar maar gunde hem mezelf niet. Vandaag is het 42 graden dus veel water is gewenst. Ik vul hem meteen met ijsblokjes en water. We kunnen er weer even tegen. Al was het alleen al om de 14% stijging in de weg omhoog naar de Yosemite watervallen te overbruggen. Als we om half vier bij de zuidelijke ingang komen zien we dat de weg naar de Sequoia's weer open is. We gaan er meteen heen. We besluiten ivm de hitte de tram te nemen ipv te klimmen. We zijn onder de indruk van de bomen die meer dan 2000 jaar oud zijn. Sommige hebben gaten door brand maar op de een of andere manier gaan ze niet dood. Wetenschappers staan voor een raadsel.

Na afloop rijden we terug naar ons hotel om te douchen en bij de Italiaan een hapje te eten. Terugvin de kamer pakken we onze reisbijbel en slaan de laatste bladzijde om. Morgen naar San Francisco het eindpunt van onze reis. We hebben nog drie dagen maar het gaat nu snel. Maar aan de andere kant zijn we ook blij om straks onze dieren weer te zien.